ČLÁNKY

• Obrázek autoraLuci Č.

RECENZIA: Camilla Sten - Mesto

Kam zmizli obyvatelia mesta duchov?

Camilla Sten je švédska autorka, ktorá v roku 2016 debutovala románom Nové svitanie. S matkou, známou autorkou kriminálnych románov Vivecou Sten, píše aj obľúbenú krimisériu pre deti.

Začnem anotáciou knihy:

Jedného dňa všetci obyvatelia malého banského mesta Silvertjärn záhadne zmizli. Bez stopy sa stratilo takmer deväťsto ľudí. Nikto nevie, ako sa to stalo. Bola to nehoda, masová samovražda alebo v zmiznutí zohralo svoju úlohu oživenie fanatického náboženského hnutia? Odvtedy prešlo viac ako pol storočia.

Alice je mladá ambiciózna dokumentaristka. Odmala počúvala príbeh o Silvertjärne z rozprávania starej matky, ktorá pri nevysvetliteľnej udalosti stratila celú rodinu. Túži konečne sa dozvedieť pravdu. S priateľmi sa rozhodne stráviť päť dní v izolovanom opustenom meste a zozbierať materiál na film. Len čo však dorazia na miesto, počujú zvláštne zvuky a vidia nevysvetliteľné veci. Čoskoro si musia položiť otázku, či je minulosť naozaj minulosťou a či tajomné mesto nepohltí aj ich.

Ako už prezradila samotná notácia knihy, Alice sa rozhodla splniť svoj dávny sen a natočiť dokument o záhadne opustenom meste, z ktorého pochádzala aj jej stará mama. Spolu so zvyškom tímu, s ktorým sa ho podujala uskutočniť, prekoná náročný terén cez ťažko priechodnú a zarastenú cestu, kade už dlhé roky nikto nešiel. Keď sa pred nimi konečne objaví mesto Silvertjärn, teda presnejšie to, čo z neho zostalo, neskrýva nadšenie, že cez všetky prekážky a námahu, čo ju to stálo sa sem konečne dostala.

No už počas prvého dňa sa začnú potýkať s problémami. Keďže auta nemôžu prejsť po zničenom moste, rozhodnú sa utáboriť tam, kde sa im to možnosti dovoľujú. Prvá noc je však plná nemilých prekvapení. Keď už sú všetci uvelebení v stanoch a pripravení na spánok, tak ich naspäť do reality vtiahne hlasný rev, ozívajúci sa nocou. Je to Emmy, jedna z tímu, ktorá môže za ten rozruch, no príčina prečo kričala je ďaleko desivejšia. V tme vraj niekoho videla a nebol to nikto, kto patril k nim. O tom je neochvejne presvedčená, aj napriek pochybnostiam o dôveryhodnosti jej slov zo strany ostatných.

V tej chvíli sa im to zdá absurdné a o tom, čo ich ešte čaká nemajú ani najmenšie potuchy.

Autorka už od začiatku vytvorila vynikajúcu a tajuplnú atmosféru, plnú napätia a netrpezlivého očakávania, čo prinesie ďalšia stránka. Čím viac sa budete dostávať do príbehu, tým viac si budete uvedomovať desivú pravdu a skutočnosti, ktoré predchádzali skaze tohto bánskeho mesta.

V príbehu sa striedajú pasáže zachytávajúce prítomnosť aj minulosť. Vďaka tomu pochopíte, čo všetko mestečko ukrýva, aké hriechy sú vsiaknuté do rozpadajúcich sa stien domov, koľko zákerností a fanatizmu stojí za jeho nevinnou fasádou.

Alice sa bude rozpamätávať na slová starej mamy, aj prostredníctvom zápiskov a záznamov, ktoré jej zanechala. Tie tiež dotvoria predstavu o kedysi veselom a šťastnom mestečku, no možno práve pre jeho odlúčenie od okolitého sveta, jasne predurčenom podľahnúť vplyvu fanatického muža, ktorý si postupne podmaní takmer všetkých jeho obyvateľov, a tých, ktorí sa zmôžu na odpor, kruto potrestá.

Celý filmový štáb bude vystavený náročnej skúške, keď pochopia, že na tomto od civilizácie na kilometre vzdialenom mieste, veci, ktoré mali patriť minulosti, ukryté kdesi v tmavých uličkách a podzemných tuneloch, stále prebývajú a čakajú na pomstu. S pochopením nepríjemnej pravdy o hrozbe, vznášajúcej sa nad ich hlavami, sa začína boj o holý život. Silvertjärn má tajomstvo a za jeho odhalenie sa platí navýšia cena.

Kniha je napísaná veľmi dobre, svižným a ľahkým jazykom. Od prvej strany ma zaujala a v stave netrpezlivého vytŕženia z toho, čo bude nasledovať, ma udržala až do konca. Triler Mesto je určený všetkým milovníkom tohto žánru a rovnako tak i tajuplných príbehov s prekvapivým rozuzlením. Tým, že sa v nej prelína súčasnosť s minulosťou, máte možnosť prežívať príbeh z oboch strán a pochopiť konanie postáv vtedy aj teraz. Vďaka tomu je príbeh dotiahnutý do konca a nemá nijaké hluché miesta, ktoré by vo vás nechali nezodpovedané otázky, prečo sa veci udiali tak, ako sa udiali, prečo postavy konali tak, ako konali.

Záver knihy ma veľmi neprekvapil, tým sa však nesnažím povedať, že by som cítila sklamanie. Práve naopak, ako nasvedčoval samotný priebeh deja, bolo zrejme, že za tým musí byť niekto úzko spojený s históriou mesta. To napokon nebolo také mŕtve, ako sa sprvu zdalo. Tieň minulosti a hrôzostrašných udalosti nebol jediný, kto tu ostal ako svedectvo časov dávno minulých. Alice a zvyšok skupiny za toto zistenie bude niesť následky.

Mesto si určite rada znova prečítam, pretože presne takýto druh trileru mi vyhovuje a aj príbeh mi dokonale sadol. Nemám mu čo vytknúť. Myslím, že je vynikajúco prepracovaný a čitateľ si ho môže naplno vychutnať. Určite tu nenájdete množstvo krvi a brutality, s výnimkou niekoľkých strašných udalostí, ktoré mesto Silvertjärn poznačili, a ktorým budú musieť čeliť aj jeho terajší návštevníci. Kniha sa nesie v akejsi hororovej atmosfére, najmä pre miernu nepredvídateľnosť ďalších udalostí, hoci aj tu je jasné, akým smerom sa bude dej uberať, keďže je to vecou samotného žánru.

V budúcnosti je plánované aj filmové spracovanie knihy. Hneď po vydaní si oprávnene získala nevšedný záujem zahraničných vydavateľstiev a tak spoločnosť Nordisk Film kúpila filmové práva. Som preto zvedavá aj na toto spracovanie, hoci zostávam verná knižnej podobe, ktorá sama o sebe ponúka predstavivosti ďaleko väčšie a širšie možnosti. Ale kto vie, čo prinesie film, hoci po stránke dejovej je to úplne jasné. No aké bude poňatie príbehu, to sa ukáže až potom. Nechám sa prekvapiť. :)

HODNOTENIE:

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

DETAILY PUBLIKÁCIE: